Stress är en del av vår vardag, antingen vi vill det eller inte

jan 17, 2021 | Må bra

Stress. Ett ord som oftast ger oss negativa känslor. Var och en av oss har sin egen relation till ordet och fenomenet stress. Framför allt upplevs stress på olika sätt och vi människor blir stressade av olika saker. Något som stressar upp en person till max kan lämna en annan helt opåverkad. Vissa av oss påverkas både fysiskt och psykiskt av stress, medan andra klarar av att tygla och hantera stress relativt bra. 

”Måste”stress och stress man kan påverka

Varför stressar vi? Den frågan är intressant. För visst är det ju så att vi alla stressar, mer eller mindre. Fast vi egentligen bara vill må bra och ha en skön balans i tillvaron. Ibland ”måste” man stressa, det är oundvikligt. Det kan vara när man försovit sig och har ett viktigt morgonmöte som inte går att missa eller ska med flyget och fastnar i trafiken på väg till flygplatsen. Ofta är ”måste”-stress relaterad till en bokad tid eller uppgift, som man inte får eller kan missa, eftersom det får konsekvenser som blir pinsamma, jobbiga, dyra, eller till och med katastrofala om man gör det. 

Hantera stress på jobbet – jobbstress

Annan stress kan man faktiskt påverka och genom att ta bort eller tygla stressfaktorerna. Ofta är sån stress relaterad till att man har mycket att göra. Kan man sortera och försöka plocka bort den stressen som man inte kan påverka just här och nu, har man mycket att vinna. Jag brukar till exempel tänka att jag lämnar min jobbstress på en post-it, både mentalt och på riktigt.

När jag går hem kan jag ju inte längre påverka jobbstress. Därför skriver jag ner det som annars gärna vill följa med hem från jobbet och jag försöker komma överens mentalt med mig själv om att lämna det på jobbet för att ta itu med det dagen efter. Det kommer inte glömmas bort, men jag gör ett medvetet val att inte ta med mig utmaningarna och det som stressar mig hem. Inte för att jobbet inte är viktigt, utan just därför, jobbet är viktigt så jag behöver släppa det för att ha kraft att lösa det på ett bra sätt dagen efter. För mig fungerar den här metoden bra och besparar mig mycket stress. Vad tror du – skulle det funka även för dig? 

Listor för att minska stressen

Stress över saker som borde göras med en gång, snart eller senare kan kännas överväldigande när det blir för mycket. Jag brukar göra en lista som en ”to do” för mig. Jag behöver inte göra allt på den listan på studs, men den hjälper mig att sortera och prioritera. Jag vet att den finns där och plockar fram den då och då för att se vad jag kan ta tag i och checka av. En del stryker jag som inte känns lika viktiga längre och nya saker tillkommer. Listan blir ett levande dokument som förändras över tid. 

Positiv stress kan till och med vara bra!

All stress behöver inte vara negativ. Jag känner till exempel en positiv stress när jag ska köra mitt nya spinningpass för säsongen för hela gruppen. Då blir jag pirrig och småstressad för att allt ska sitta som jag planerat. Samtidigt vet jag egentligen att jag fixar det och är trygg i det, så pirret ger mig bara extra energi. Eller när jag står på startlinjen inför ett lopp, då är stressfaktorn hög men det är ingen stress jag mår dåligt av. Förväntningar och roliga saker ger ofta ett stresspåslag, men det är då ofta positivt. Att middagen man ska bjuda på blir lyckad och gästerna nöjda eller att ställa sig på scen och sjunga när man älskar att sjunga. Positiv stress ger ofta värdefulla energikickar. 

Minska stresskällor och hantera de du inte kommer undan

När du känner att det är alldeles för mycket stress i ditt liv, försöka minska källorna till stressen och försök bli bättre på att hantera de stresskällor du inte kan bli av med. Självklart är det här lättare sagt än gjort, men det är absolut värt att jobba på. Det gäller att hitta den metod som fungerar och som känns bra för dig. Och behöver du hjälp, tveka inte att höra av dig eller boka en tid här. Det finns lösningar.

Få hjälp att hantera stress med samtalsterapi - e-terapeut

Läs gärna mitt inlägg om: Varför Samtalsterapi

Dela till:

Senaste inlägg från min blogg

Vänner för livet?

Vänner för livet?

Kärleken till nära vänner eller till någon man har en nära relation med gör oss lyckliga. Det finns mycket forskning som visar på det. En vän ska få...

Må bättre genom återhämtning

Må bättre genom återhämtning

När allt går i 110 är det viktigt att stanna upp Allt går idag i ett rasande tempo. Jobb, aktiviteter, ett konstant informationsinflöde, ljud, ljus,...