Avundsjuka

apr 25, 2021 | Må bra, Samtalsterapi

Visst har du väl någon gång känt dig avundsjuk på någon eller något? Det är inte konstigt. Den känslan har vi väl alla haft någon gång. Det är ingen trevlig känsla och den skapar mycket negativitet, men det bästa är att det går att göra något åt den.

Det finns många olika saker som kan trigga igång avundsjuka. Perfekta bilder på välartade barn, tjusiga hem och osannolika semesterresor som sociala medier fullkomligt svämmar över av, är ett exempel på en utlösande faktor.

Men vad är det som gör att du ibland reagerar med att känna avundsjuka istället för att kunna glädjas med andra?

Är du i obalans är det lätt hamna i ett oattraktivt tillstånd

Grunden till allt är hur du själv mår. Är du inte i balans eller känner dig tillfreds med din tillvaro, ja då är det svårt att hitta sin egen glädje. Och kan du inte det, ja då är det nästintill omöjligt att glädjas med andra. Precis så enkelt är det. Det gäller att bli medveten om sitt beteende och registrera mönstren. Det är först då man kan göra en förändring.

Tecken på avundsjuka du bör observant på

Ibland förstår man inte riktigt själv att man reagerar med avundsjuka. Men det finns situationer när det blir rätt tydligt. Här kommer några exempel:

  • När du känner att du inte kan glädjas när bästa vännen får ett toppjobb, köper ny bil eller vinner miljoner på lotto. Det borde du kunna, det handlar ju om din vän.
  • När grannen byggt ut och fått till verandan fantastiskt fin och mysig, och du bara hittar inte orden till att gratulera till bygget. Det borde du göra, grannen har ju åstadkommit något bra.
  • När du börjar prata illa om någon, bara för att må bättre själv.

Det här är alla exempel på när ditt fokus förskjutits till att handla om vad du saknar, när det istället borde ligga på att glädjas åt det du faktiskt har.

Är du i obalans och har svårt att känna glädje för andra, innebär det ofta att du får svårt att skapa och behålla relationer. Det är ofta fullt naturligt eftersom avundsjuka märks väldigt tydligt både på kroppsspråk och beteende, vilket inte är så attraktivt för omgivningen.

När du är i obalans är det också lätt att falla in i ett mönster där du ständigt jämför dig med allt och alla. Det beteendet skapar på sikt känslor av otillräcklighet och ångest. Hur du än bär dig åt kommer det alltid att finnas de som både har mer och mindre än vad du har. Är du i harmoni med dig själv accepterar du det och gläds istället – både med dig själv och andra.

Att tänka annorlunda är nyckeln

För att komma ur ett negativt tillstånd som kantas av avundsjuka kan du pröva att tänka och bete dig lite annorlunda. Prova – jag vågar lova att du kommer att märka av ett positivt resultat!

Gratta din vän, ge en komplimang och försök att dela hens glädje – på riktigt. Nästa gång, när det är du som gjort något bra kommer du garanterat få gratulationer och glada hejarop tillbaka. Positivitet smittar av sig och gör att människor i din närhet vill ge dig det tillbaka. Testa och du kommer att märka skillnad.

Vännerna, kollegerna, grannarna och andra som lyckas – ha dem som inspirationskälla eller som motivation.

Se till vad du har och var tacksam över det. Din fina familj, din roliga kollega, din vackra trädgård som du jobbat länge med, eller vad det nu kan vara. Det finns alltid något att vara tacksam för.

Var stolt över dig själv och det du presterar, vad det än må vara. Alla är vi bra på något, lyft fram det. Du är grym!

Allt börjar hos dig själv. Känn efter. Är du i balans? Om ja, grattis. Snyggt jobbat! Men känner du att det finns saker som skaver eller som du behöver ventilera så finns jag här för att ge dig nycklar och hjälpa dig att hitta rätt.


Glädjen av att känna harmoni är härlig!

Sari

Läs mer om hur jag arbetar med samtalsterapi. Du kan även boka en tid här.

Dela till:

Senaste inlägg från min blogg

Vänner för livet?

Vänner för livet?

Kärleken till nära vänner eller till någon man har en nära relation med gör oss lyckliga. Det finns mycket forskning som visar på det. En vän ska få...

Må bättre genom återhämtning

Må bättre genom återhämtning

När allt går i 110 är det viktigt att stanna upp Allt går idag i ett rasande tempo. Jobb, aktiviteter, ett konstant informationsinflöde, ljud, ljus,...